Lanseringen av Quester

Lanseringen av Quester

Kund: UD Trucks  |  Byrå: Valentin&Byhr  |  År: 2013  |  Min roll: Creative Director

Bakgrund:

Quester är en långdistanslastbil. Den tillverkas av japanska UD Trucks som är en del Volvokoncernen. Lanseringen av Quester var en viktig, för att inte säga avgörande del i Volvos strategi för att öka försäljningen på de asiatiska tillväxtmarknaderna. Målet med kampanjen var inte bara att lansera Quester utan ompositionera UD Trucks på den globala marknaden. Med lanseringen av Quester ville UD Trucks visa upp ett starkt och engagerande koncept.
Hösten 2012 fick Valentin&Byhr uppdraget att ”establish UD Trucks as a distinctive and iconic brand in the heavy duty truck category in the key markets”. Förväntningarna från kunden och marknaden var lika höga som det var kort om tid. Under de följande nio månaderna spenderade jag många veckor i Tokyo, Bangkok, Kuala Lumpor och Shanghai.

Lösning:

Genom hela kampanjen använde vi långdistanslöpning för att illustrera lastbilens effektivitet och uthållighet. Löparanalogi med slogan: ”Made to go the extra mile” var en viktig del när vi skapade bilder , filmer och texter.
Under lanseringen skulle några av de allra viktigaste beslutsfattarna i lastbilsbranschen samlats i Bangkok för avtäckningen av Quester. Vårt mål var att väcka deras nyfikenhet och engagera dem känslomässigt. Ja, helt enkelt komma åt deras plånböcker genom att vinna deras hjärtan.

Resultat:

Arbetsgruppen överträffade kundens förväntningar med råge. Vi lyckades inte bara etablera utan också omdefiniera UD Trucks som ett smart, effektiv och modigt varumärke, något helt nytt och unikt inom industrin i sydostasien och Japan.
Lanseringen av Quester fick mycket uppmärksamhet i branschmedia. De tre första veckorna genererade den över 100 artiklar i olika mediakanaler till ett uppskattat PR-värde av över 10 miljoner SEK (vilket vida översteg förväntningarna på 2,5 miljoner SEK).
Lanseringen fick också stort genomslag i sociala medier. Produktfilmen ”I am Quester” kom snabbt upp i över 600.000 visningar på YouTube, dokumentärfilmen ”Runners Voices överträfade förväntningarna med sina 65.000 visningar, utan någon som helst seeding. ”Quester” och ”UD Trucks” genererade 1861 träffar i sociala medier på bara tre veckor.
Hela kampanjen byggde en enorm lojalitet och engagemang internt.

Lanseringen vann ett hedrande brons i Event Technology Awards, BEST COMBINATION OF EVENT TECHNOLOGIES (B-TO-B)

Eta