Pojken som slutade gråta

Pojken som slutade gråta

Kund: Bonnierförlagen  |  Byrå: Valentin&Byhr  |  År: 2011  |  Min roll: Creative Director

hagfors1

Bakgrund:

”Pojken som slutade gråta” är uppföljaren till Ninni Schulmans debutroman ”Flickan med snö i håret”. Båda böckerna utspelar sig i värmländska Hagfors, en liten och oansenlig, ja närmast tråkig industriort på Sveriges baksida. Forum förlag ville ha ett förslag till lanseringsampanj för boken – något som skulle ”sticka ut” i bokhandeln, som skulle engagera målgruppen.

Lösning:

Tematiken för ”Pojken som slutade gråta”-kampanjen var ”Hagfors under ytan – inget är vad det verkar”. Det mörka och dystra formspråk som annars utmärker genren valde vi bort. Istället utgick vi från ett realistiskt uttryck, en ofiltrerad och återhållen ton. Vi ville bygga vidare på historien i boken och skapa en visuell värld som stack ut i genren. Vi gjorde butiksreklam, utomhusreklam som förändrades beroende på vilken tid på dygnet man såg den. Vi gjorde till och med en deal med ett försäkringsbolag där boken såldes tillsammans med brandvarnare. Med enkla medel tog vi också fram en trailer, för allt ifrån butik till webben.

hagfors2

Resultat:

Uppdraget, som var en pitch, förlorade vi men det berodde inte på att vi tog ett annorlunda form- och storytellinggrepp.