Questers bilder

Questers bilder

Kund: UD Trucks  |  Byrå: Valentin&Byhr  |  År: 2013  |  Min roll: Creative Director

Bakgrund:

Quester är en långdistanslastbil. Den tillverkas av japanska UD Trucks som är en del Volvokoncernen. Lanseringen av Quester var en viktig, för att inte säga avgörande del i Volvos strategi för att öka försäljningen på de asiatiska tillväxtmarknaderna. Målet med kampanjen var inte bara att lansera Quester utan ompositionera UD Trucks på den globala marknaden. Med lanseringen av Quester ville UD Trucks visa upp ett starkt och engagerande koncept. Vårt förslag var en mer mänsklig approach, något som skulle differentiera Quester från traditionell tekologifokuserad lastbilsreklam.

Lösning:

Vi använde långdistanslöpning som den bärande analogin för att illustrera lastbilens effektivitet och uthållighet. En slogan: ”Made to go the extra mile” var central i kampanjen. Vi ville visa ett eftertänksamt och involverande varumärke. Helt enkelt tänka annorlunda för att visa upp ett annorlunda företag. I kampanjen ingick allt från kataloger, utomhusreklam och POS-material och till dessa behövdes en stor mängd bilder.
En stor utmaning låg i att bygga upp Quseters bildbank. Här ingick allt från bilder på lastbilen i terräng och lastbilen i studio men också närbilder på olika bildelar. Eftersom ingen fysisk bil fanns i produktion tills dess att vi var tvungen att börja fotografera så fick vi ta fram en kombination av datorgenererade bilder och ”traditionella” foton.

Resultat:

Närmare 200 bilder producerades i samarbete med fotografen Kalle Gustafsson och MFX (som stod för cgi-produktionen) under brännande sol i Kuala Lumpur, Malaysia och en regnig himlen i Göteborg, under april och maj 2013.