Questers lanseringsevent

Questers lanseringsevent

Kund: UD Trucks  |  Byrå: Valentin&Byhr  |  År: 2013  |  Min roll: Creative Director

Bakgrund:

Quester är en långdistanslastbil. Den tillverkas av japanska UD Trucks som är en del Volvokoncernen. Lanseringen av Quester var en viktig, för att inte säga avgörande del i Volvos strategi för att öka försäljningen på de asiatiska tillväxtmarknaderna. Målet med kampanjen var inte bara att lansera Quester utan ompositionera UD Trucks på den globala marknaden. För lanseringseventet i Bangkok förväntade sig kunden något utöver det vanliga, ja något spektakulärt.

Lösning:

Genom hela kampanjen använde vi långdistanslöpning för att illustrera lastbilens effektivitet och uthållighet. Löparanalogi med slogan: ”Made to go the extra mile” var en viktig del när vi skapade bilder , filmer och texter.
Under lanseringen skulle några av de allra viktigaste beslutsfattarna i lastbilsbranschen samlats i Bangkok för avtäckningen av Quester. Vårt mål var att väcka deras nyfikenhet och engagera dem känslomässigt. Ja, helt enkelt komma åt deras plånböcker genom att vinna deras hjärtan.
Det var viktigt för oss att komma nära besökarna så vi beslöt oss för att vara personliga. Traditionella presentationer kompletterades med interaktiva digitala informationstavlor. De hade information på nio språk och aktiverades med hjälp av RFID-teknik .
Avtäckningen av lastbilen skedde med hjälp av avancerad videoprojektion. Filmen har ett poetiskt anslag och levandegör analogin Quester-långdistanslöpare.
Vi utvecklade också ett antal digitala och fysiska installationer. Bland annat ett digital spel med handkontroller (sin smartphone) där man lär sig om bränsleförbrukningen, en översikt över modellutbudet med 360°-bilder som styrs av gester samt en interaktiv 180°-bioanläggning, ansluten till ett löpband. Projection-mapping, ljusprojektioner, filmer, musik och interaktiva digitala lösningar utvecklades speciellt för evenemanget.
Den globala lanseringen av Quester ägde rum i Bangkok , Thailand i 8 juli 2013.

Resultat:

Lanseringen av Quester fick mycket uppmärksamhet i branschmedia. De tre första veckorna genererade den över 100 artiklar i olika mediakanaler till ett uppskattat PR-värde av över 10 miljoner SEK (vilket vida översteg målet på 2,5 miljoner SEK).

Lanseringen vann ett hedrande brons i Event Technology Awards, BEST COMBINATION OF EVENT TECHNOLOGIES (B-TO-B)

Eta