Questers lanseringssajt

Questers lanseringssajt

Kund: UD Trucks  |  Byrå: Valentin&Byhr  |  År: 2013  |  Min roll: Creative Director

Bakgrund:

Quester är en långdistanslastbil. Den tillverkas av japanska UD Trucks som är en del Volvokoncernen. Lanseringen av Quester var en viktig, för att inte säga avgörande del i Volvos strategi för att öka försäljningen på de asiatiska tillväxtmarknaderna. Målet med kampanjen var inte bara att lansera Quester utan ompositionera UD Trucks på den globala marknaden. Med lanseringen av Quester ville UD Trucks visa upp ett starkt och engagerande koncept. Vårt förslag var en mer mänsklig approach, något som skulle differentiera Quester från traditionell tekologifokuserad lastbilsreklam.

Lösning:

Quester är något helt annorlunda från allt vad UD Trucks har lanserat tidigare. UD ville locka en helt ny målgrupp så var vi tvungna att tänka och skapa något som såg helt nytt ut jämfört med vad man gjort tidigare . Med lanseringssajten för Quester ville vi utmana branschkonventionerna med en varmare, mer dynamisk och mer mänskligt förhållningssätt. Vi utgick från UD Trucks japanska designtradition genom att använda mycket ”luft” för att skapa enkelhet och renhet. Vi tog fram en varm färgpalett för både grafik och foton. Lekfullhet och interaktion var genomgående i alla delar av webbsajten. Genom att låta folk spela och leka med varumärket väckte vi deras nyfikenhet och engagerade deras känslor.

Resultat:

Lanseringssajten tjänade som kampanjens innehålls- och media-hub. Här låg allt material och det var hit målgruppen hänvisades i alla andra enheter. Den enkla och snygga sajten gjorde det enkelt för målgruppen att konsumera och dela upplevelsen av Quester.
Lanseringen av Quester fick mycket uppmärksamhet i branschmedia. De tre första veckorna genererade den över 100 artiklar i olika mediakanaler till ett uppskattat PR-värde av över 10 miljoner SEK (vilket vida översteg förväntningarna på 2,5 miljoner SEK).