Questers musik

Questers musik

Kund: UD Trucks  |  Byrå: Valentin&Byhr  |  År: 2013  |  Min roll: Creative Director

Bakgrund:

Quester är en serie kostnadseffektiva och robusta lastbilar från UD Trucks, speciellt utvecklade för tillväxtmarknader. Lanseringenkampanjen riktade sig till en bred publik på flera kontinenter. Det musikaliska temat för kampanjen skulle inte bara att stödja berättelsen om Quester, hade det också att tilltala alla – oavsett nationalitet, kön eller ålder.

Lösning:

Musik väcker känslor på ett alldeles unikt sätt. Vi insåg tidigt i arbetet med lanseringen av Quester att ett genomarbetat och välskrivet musikaliskt tema skulle å ena sida hålla samman kampanjen som hade många enheter på en mängd olika tekniska plattformar men skulle också fungera som en emotionell trigger. Musik som ett sätt att undermedvetet bygga en relation varumärke-målgrupp.

Resultat:

Kompositören Per Störby tog fram 15 varianter på ett och samma musikala temat. Stilen spänner mellan samtida klassisk musik och hård electro men musiken håller trots det ihop på ett smart sätt. Musiken håller mycket hög nivå produktionsmässigt och bidrog självklart till sucéen med lanseringen av Quester.