Questers press-kit

Questers press-kit

Kund: UD Trucks  |  Byrå: Valentin&Byhr  |  År: 2013  |  Min roll: Creative Director

Bakgrund:

Quester är en långdistanslastbil. Den tillverkas av japanska UD Trucks som är en del Volvokoncernen. Lanseringen av Quester var en viktig, för att inte säga avgörande del i Volvos strategi för att öka försäljningen på de asiatiska tillväxtmarknaderna. Målet med kampanjen var inte bara att lansera Quester utan ompositionera UD Trucks på den globala marknaden. Med lanseringen av Quester ville UD Trucks visa upp ett starkt och engagerande koncept. Vårt förslag var en mer mänsklig approach, något som skulle differentiera Quester från traditionell tekologifokuserad lastbilsreklam.

Lösning:

Vi skapade ett press-kit som delades ut till över 200 journalister på den globala lanseringen i Bangkok. Deltagarna kom från ett tiotal länder och från olika typer av media. Vi ville göra en press-kit som var användbart, men också minnesvärt och roligt. Något som skulle uppmärksamma lanseringen av Quester, som hade en känsla av produktions- och designkvalitet och var fullpackad med innehåll som var lätt att använda.
Press-kittets onslag liknar en löparsko. Kittet består av ett häfte där lastbilens fördelar jämförs med löpare, både i text och bild.

Resultat:

Lanseringen av Quester fick mycket uppmärksamhet i branschmedia. De tre första veckorna genererade den över 100 artiklar i olika mediakanaler till ett uppskattat PR-värde av över 10 miljoner SEK (vilket vida översteg förväntningarna på 2,5 miljoner SEK). Press-kittet lyftes fram i ett antal filmade rapporter från lanseringsevenemanget.