Runners Voices

Runners Voices

Kund: UD Trucks  |  Byrå: Valentin&Byhr  |  År: 2013  |  Min roll: Creative Director

Bakgrund:

Quester är en långdistanslastbil. Den tillverkas av japanska UD Trucks som är en del Volvokoncernen. Lanseringen av Quester var en viktig, för att inte säga avgörande del i Volvos strategi för att öka försäljningen på de asiatiska tillväxtmarknaderna. Målet med kampanjen var inte bara att lansera Quester utan ompositionera UD Trucks på den globala marknaden. Med lanseringen av Quester ville UD Trucks visa upp ett starkt och engagerande koncept. Vårt förslag var en mer mänsklig approach, något som skulle differentiera Quester från traditionell tekologifokuserad lastbilsreklam.

Lösning:

Runners Voice är en dokumentärfilm som visar tre höga UD chefer och deras passion för tunga lastbilar. Men den visar också deras gemensamma passion för långdistanslöpning. Löpningen blir i filmen en tydlig och inspirerande analogi för Quester men också för ett sätt att tänka och leva.

Resultat:

Runners Voices släpptes under vecka 27, 2013, som en teaser till hela lanseringen, ca 9 veckor innan den globala lanseringen av Quester den 8 juli 2013. Den fick över 65.000 utan köpt seeding. Runners Voices byggde en stor lojalitet och engagemang internt och externt.