Sebastian Dollinger, Creative Manager

Sebastian Dollinger, Creative Manager

Kund: Eton Shirts  |  Byrå: Daddy ID / CP+B Europe  |  År: 2010  |  Min roll: Art Director

Bakgrund:

Eton grundades 1928 och är idag ett framgångsrikt, internationellt skjortvarumärke. Företaget står för en lång tradition av skjorttillverkning och gedigen hantverkskunskap och erbjuder ett brett sortiment av skjortor och accessoarer. Eton har sitt huvudkontor utanför Borås och säljer skjortor i över 40 länder världen över.
Eton Shirts kom till Daddy ID 2009 med en önskan om att revitalisera varumärket och webbsajten. Vi ombads se över såväl gränssnitt som strategi för innehåll. Sajten fylldes med allt från stil-inspiration, klädkoder och berättelser om företaget, i bild och som film. Eton saknade också en gedigen företagspresentation och behövde ett inspirerande kommunikationsmaterial.

Lösning:

VTill företagspresentationen valde vi att lyfta fram fyra olika delar av Eton Shirts, i fyra olika dokumentära filmer. Dels hantverk och produktion där vi får möta Eton genom Kjell-Åke. Dels design och kreativitet genom Sebastian. De två övriga filmerna handlar om management, affärsmannaskap och historia. Filmerna är personliga med ett finurligt visuellt uttryck, som speglade ett vaket och annorlunda modeföretag. Alla aspekter av ett företag eller tillverkningsprocess är varken spännande eller ”fashion” men vi skiktade på att hitta en ton och ett uttryck som speglade ett unikt och ambitiöst företag. Ett företag som går sin egen väg som har ett eget och unikt uttryck.

Resultat:

De fyra filmerna speglade Eton Shirts som Eton såg ut 2009/2010 men företag i modebranschen förändras dock snabbt och tar nya uttryck och stilar i anspråk. Två av fyra filmer visas här på sajten.